dinsdag 6 november 2012

Koekjes bakken

Als kind bakten mijn zus en ik regelmatig koekjes. Het leukste vonden we het uitsnijden van de vormpjes terwijl we stiekem stukjes koekjesdeeg oppeuzelden. Ook nu vind ik het nog steeds supergezellig om koekjes te bakken: het hele huis ruikt lekker en het koekjesdeeg is nog steeds onweerstaanbaar. Om de koekjes uit te snijden gebruiken we de "Brigitte-keks", een aankoop uit een kookwinkel in Utrecht. Je kan er koekjes mee uitsnijden in traditionele vorm, mét een gepersonnaliseerd bericht. "Merry Christmas" en "Happy 2012" passeerden reeds de revue, deze keer werden het -bij gebrek aan inspiratie- koekjes met opschrift "Mjam !" en "Lauruli".
Het recept dat we gebruiken komt uit een kinderkookboek en gaat al al die jaren mee.

Dit heb je nodig voor een 30-tal koekjes:
  •  125 g bruine suiker 
  • 125 g gesmolten boter 
  • 1 losgeklopt ei 
  • 250 g bloem 
  • zout en evt kaneel of speculooskruiden
Smelt de boter en meng met de bruine suiker.
Voeg het losgeklopt ei toe.
Vermeng beetje bij beetje met de bloem en breng op smaak met een snuifje zout en eventueel speculooskruiden.
Kneed tot een homogeen deeg.
Rol uit op bakpapier tot een dunne laag van max 5 mm en snij de vormpjes uit.
Laat 18 à 20 minuten bakken op 190 graden. 

2 opmerkingen:

  1. De max! Dat zou ik ook nog wel es willen - hoewel ik niet zo'n koekjesverslaafde ben. Zou dat ook in België te koop zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen idee, ik ben het nog nooit tegengekomen. Als je "Brigitte keks" in google intikt kom je wel op een paar websites die het online verkopen (oa amazon).

    BeantwoordenVerwijderen